FAQ Flexrooster

We snappen dat deze nieuwe vorm van onderwijs vragen oproept. We hebben hieronder al zoveel mogelijk vragen beantwoord. Staat jouw vraag er niet tussen? Mail dan naar vragenflexrooster@comeniusnet.nl.

Vragen van ouders

Waarom is dit concept bedacht en wat is het doel ervan?

Dit concept is ontstaan uit onze visie op onderwijs: Vertrouwen, Aandacht, Ruimte. Als school geloven wij erin dat autonomie van de leerling over het rooster motiverend werkt, het plezier en vertrouwen vergroot en het eigenaarschap van leerlingen bevordert. De leerling komt meer tot zijn/haar recht in het leerproces en krijgt hier meer de regie over.

Hoe kan ik mijn kind helpen bij het maken van de keuzes voor de flexlessen?

We krijgen een nieuw systeem dat Magister vervangt: SOMtoday. Ouders kunnen, net als in Magister, hierin gewoon meekijken. Bij iedere flexles staat duidelijk aangegeven wat de inhoud van de les is. Op die manier kunt u uw kind helpen met het maken van de goede keuzes.

Lessen van 40 minuten? Komt er dan niet teveel versnippering?

Nee, want we gaan werken met lessen van 40 minuten én met blokuren van 80 minuten (2 x 40), waar dat wenselijk is. Daarnaast geloven we dat leerlingen zijn gebaat bij structuur. Dit zit ook verwerkt in het rooster. Er zijn bijvoorbeeld vaste momenten voor mentortijd, pauzes (onderbouw / bovenbouw), vaklessen, flexlessen, etc.

Is de leerling wel in staat om een goede pedagogische band op te bouwen met zijn vaste docenten door de flexuren?

Zeker, daarin verwachten we geen verschil met de huidige situatie. De vaste lessen (2 x 40 minuten in de week) worden gewoon gegeven door een vaste docent, waarmee de leerling een band op kan opbouwen. Vaak zal de flexles door dezelfde docent worden verzorgd, maar heeft de leerling hierin juist een keuze als er meerdere flexlessen zijn voor dat vak. Voor de begeleiding door de mentor is nu zelfs meer ruimte in het rooster vrijgemaakt (iedere dag een half uur), omdat dit belangrijk is voor de coaching van de leerlingen.

Hoe weet ik of mijn kind zich voor voldoende flexlessen aanmeldt?

In SOMtoday kunt u zien hoe vaak uw kind zich aanmeldt. De mentor zal bij te weinig aanwezigheid vanzelfsprekend het gesprek met u en uw kind aangaan.

Mijn kind kan heel goed leren en kan goed zelfstandig werken. Moet hij dan toch naar de flexlessen?

De functie van de flexles is divers. Er zijn ook verbredende en verdiepende flexlessen; deze zijn juist bedoeld om leerlingen een extra uitdaging te geven.

Kan de inhoud van de flexlessen van één vak binnen een week verschillen?

Dit zal per vak verschillen, maar over het algemeen: ja, dat kan. Dit rooster biedt namelijk extra veel mogelijkheden om te variëren in lesvormen!

Blijft het aantal lesuren gelijk en is dit volgens de wettelijke norm?

Het onderwijsaanbod in dit rooster voldoet vanzelfsprekend aan de wettelijke normen. Een school moet een gemiddeld aantal lesuren per leerling aanbieden en we voldoen ruimschoots aan die norm.

Geldt het flexrooster voor alle scholen van CVO ’t Gooi?

Nee, iedere school binnen het CVO bepaalt zijn eigen visie op het onderwijs. Het flexrooster geldt alleen voor het Comenius College.

Hoe worden de extra onderwijsgelden die door de overheid zijn toegezegd om "achterstanden" weg te werken, ingezet in het flexrooster?

We kunnen de flexlessen juist heel goed inzetten om te versterken en achterstanden weg te werken.

Is er een verschil in het aanbod van flexuren tussen mavo, havo en vwo?

Voor alle sectoren gelden dezelfde richtlijnen. Vanzelfsprekend gaan we dat komend jaar goed evalueren. Het is niet uitgesloten dat er op termijn nog meer ingespeeld wordt op de verschillende typen leerlingen.

Hoe wordt de flexles in het curriculum van een vak gezet?

Dit zal per vak verschillend zijn, hieronder vind je een paar voorbeelden van hoe een flexles kan worden ingezet.
– verdieping in bepaalde (vakoverstijgende) onderwerpen (Bijvoorbeeld debat, Cambridge Engels, de ontwikkeling van een business class etc.)
– herhaling van de stof: verdere uitleg van de stof
– zelfstudie (onder begeleiding van een docent)
– lange-termijn achterstanden wegwerken (bijvoorbeeld lezen en rekenen in brugklas)
– oefenen van vak en studievaardigheden (bijvoorbeeld atlasgebruik of brongebruik)
– speciale projecten (bijvoorbeeld poëzie, literatuur)