PWS 5 havo op hogeschool Inholland

Door de heer Van den Berg

Afgelopen weken was ik twee keer aanwezig bij de groep havoleerlingen die hun profielwerkstuk op de hogeschool Inholland in Diemen doet. Vanuit de opleiding Business Studies krijgt een deel van de leerlingen met een EM-profiel een programma aangeboden, dat bestaat uit acht bijeenkomsten en een afrondende presentatie, op donderdagmiddag 31 oktober.

Het traject vertrekt vanuit een actueel probleem van de gemeente Amsterdam, leerlingen zoeken hier een innovatieve oplossing voor. Denk bijvoorbeeld aan de berg afval die achterblijft na wedstrijden en evenementen in de Amsterdam Arena of de uitdaging om Amsterdammers meer lokaal geproduceerd voedsel te laten nuttigen. Om dit probleem op te lossen, leren leerlingen om vanuit meerdere invalshoeken naar dit probleem te kijken. Wie zijn de belanghebbenden, hoe werkt de markt, hoe schrijf je een businessplan en wat is de waarde van jouw product. Startend vanuit de theorie of een model, maar in de toepassing altijd dicht bij het probleem. En gastsprekers delen ervaringsverhalen waarin de behandelde modellen tot leven komen.

Dit doen leerlingen in een setting die uitnodigend en inspirerend is. Niet schools in de bankjes, maar vanaf een kleine tribune met kussens. In hippe vergaderhokjes of op de gemakkelijke chesterfieldbanken. Terwijl ze overleggen, schrijft een leerling mee op een whiteboard. Ik hoor leerlingen uitspraken doen als “hoe zorgen we er nu voor dat Sjonny dit wil gaan doen?” en “denk je nu echt dat mensen een product kopen waar mee gerommeld is?”. Er wordt nagedacht over de doelgroep en er ontstaat flinke discussie over kinderarbeid en inzet van vliegtuigen in het distributieproces. Idealisme en ethiek van de bovenste plank.

lees meer