FAQ Flexrooster

We snappen dat deze nieuwe vorm van onderwijs vragen oproept. We hebben hieronder al zoveel mogelijk vragen beantwoord. Staat jouw vraag er niet tussen? Mail dan naar vragenflexrooster@comeniusnet.nl.

Huiswerk en aanwezigheid

Moet je op school zijn tijdens flexuren?

Als je je hebt ingeschreven voor een flexuur, ben je er natuurlijk gewoon. Als je je niet hebt ingeschreven hoef je ook niet op school te zijn, maar het mag natuurlijk altijd. Er wordt gewerkt aan meer zelfstandige werkplekken voor leerlingen.

Zijn examenleerlingen ook verplicht om naar het flexuur te komen?

Voor examenleerlingen geldt hetzelfde als voor de andere leerlingen: je bent verplicht minimaal 5 flexuren per week te kiezen. Minder mag niet, meer wel.

Is er een minimumaantal leerlingen nodig om het flexuur door te laten gaan? Aan de andere kant, is er een maximum?

En flexuur kent geen minimum, wel een maximum van in principe 30 leerlingen, maar een docent kan ook zelf een maximum per groep instellen.

Kunnen docenten leerlingen verplichten om naar de flexles te komen?

Nee dat kan niet, maar een docent kan je natuurlijk wel heel erg aanraden om te komen en dan is het vaak wel verstandig om daarnaar te luisteren.

Heb je huiswerk voor een flexles?

Nee, niet voor een flexles. Maar het kan wel zo zijn dat je iets moet af hebben in je volgende vaste les en dat er van de flexles gebruik wordt gemaakt om daar aan te werken. Dat kan heel handig zijn omdat je docent je dan kan helpen als je iets niet begrijpt.

Mis je (les)stof als je geen flexles volgt?

Het kan niet zo zijn dat er nieuwe lesstof alléén in een flexles wordt aangeboden. Het kan wel zijn dat je een bepaald onderwerp moet kennen en er verschillende manieren zijn waarop je dat kan leren. Dat kan bijvoorbeeld zijn door een hoofdstuk uit het boek te lezen, een presentatie te bekijken die de docent heeft klaargezet óf een flexles over dit onderwerp te volgen. Zo heb jij een keuze. Iedereen krijgt dezelfde toets dus we houden er rekening mee dat iedereen ook dezelfde lesstof heeft behandeld. De manier waarop je die lesstof hebt geleerd kan verschillen. Het is dus super belangrijk de studiewijzer goed in de gaten te houden!

Ik ben LOOT-leerling, moet ik dan ook naar de flexlessen?

Ja, ook voor LOOT-leerlingen geldt dat je naar 5 flexlessen per week gaat. Maar voor jou is er een groot voordeel: omdat het rooster flexibeler wordt, is het ook gemakkelijker om je rooster aan te passen aan trainingen en wedstrijden. Je LOOT-begeleider helpt je hiermee.

Mentoraat

Hebben we elke dag mentorles?

Elke dag begint met een half uur mentortijd. Dat betekent dat je mentor dan met je kan afspreken voor een individueel gesprek of voor een mentorles met de hele groep. Maar je hoeft dus niet meer elke dag om half negen op school te zijn.

En als mijn mentor nou niet elke dag werkt? Heb ik dan wel mentorles?

Je kan natuurlijk alleen mentorles hebben op de dagen dat je mentor werkt. Om mentoren te helpen, zijn er iedere dag twee momenten voor afspraken met mentorleerlingen: ’s ochtends en ’s middags. Je mentor maakt een keuze in de momenten om af te spreken.

Zijn alle mentorlessen dan voortaan individuele gesprekken?

Er is veel meer ruimte voor individuele gesprekken, maar er zijn ook zeker gezamenlijke mentorlessen. Dat verschilt per jaarlaag. Zo kan je mentor in de brugklas bijvoorbeeld een Plenda-les inplannen en in de bovenbouw een LOB-les.

Hoe vaak heb ik dan een gesprek met mijn mentor?

Afhankelijk van het aantal mentorleerlingen dat jouw mentor heeft, heb je ongeveer om de 2 weken een individueel gesprek met je mentor.

Hoe weet mijn mentor welke flexlessen ik kan volgen?

Je mentor kan in SOMtoday zien hoe vaak en naar welke flexlessen je gaat. Samen kijken jullie of je de voor jou beste flexlessen kiest.

Het klinkt alsof mijn mentor me dan aardig in de gaten gaat houden!

Je mentor heeft dus een goed beeld van de keuzes die je maakt. De mentor helpt je te leren om goed te kiezen naar welke flexles je wel of niet gaat.

En mijn ouders? Heeft de mentor daar dan ook meer contact mee?

Het contact tussen ouders, mentor en de leerling blijft hetzelfde; als het nodig is zoekt je mentor natuurlijk contact met je ouders, maar we willen je juist leren dat jij als leerling verantwoordelijk bent voor je eigen leerproces.

Rooster vragen

Hoeveel flexlessen worden er eigenlijk ingeroosterd?

Je kunt uit net zoveel flexlessen kiezen als je vakken hebt. Je moet er wel minimaal 5 per week kiezen, meer mag natuurlijk ook, maar minder niet.

Kunnen flexuren van verschillende vakken tegelijkertijd vallen?

Ja, dat kan gebeuren, dus dan moet je kiezen welke les voor jou het belangrijkst is. In SOM Today (met ingang van het nieuwe schooljaar de vervanger van Magister) kun je goed zien wat de inhoud van de flexlessen is.

Sommige vakken zullen wel snel vol zitten, hoe zorg ik dat ik dan niet te laat ben met inschrijven?

Gelukkig wordt hetzelfde vak meerdere keren per week aangeboden, zodat je niet alleen een keuze hebt in het vak, maar ook in het tijdstip waarop je het volgt. Je kunt dan ook zelfs kiezen bij welke docent je het vak volgt.

Zitten er meerdere jaarlagen bij elkaar in een flexuur?

In principe zit je gewoon bij je eigen jaarlaag of klas, tenzij een vak het anders georganiseerd heeft.

Wordt een flexuur altijd door je eigen docent gegeven?

Nee, niet altijd. Flexuren zijn vakgebonden, daarom kan je ook naar een flexuur van een andere docent gaan.

Worden flexlessen op dezelfde dag gepland als de vaste lessen?

Soms gebeurt dat wel, maar niet altijd. Het rooster bepaalt hoe de flexlessen van een vak in de week geroosterd worden.

Er wordt uitgegaan van 5 flexuren, is er ook een maximum per week?

Voor iedere klas worden per week maximaal 9 flexlessen ingeroosterd. Dus meer dan 9 flexlessen kan eigenlijk niet.

Hoe wordt bij minder ‘gewone’ lestijd alle lesstof behandeld?

De vaste lessen worden compacter en de kern van de stof wordt natuurlijk in de vaste lessen behandeld. De docent maakt hier keuzes in. Leerlingen die hier niet genoeg aan hebben kiezen vervolgens voor bepaalde flexlessen.

Heeft elk vak een flexuur?

Ja, elk vak heeft een flexuur en heeft daarbij de keuze om de kennis en vaardigheden te verstevigen, te verdiepen of te verbreden.

Mag ik naar een flexles van een vak dat ik niet heb?

Nee, dat kan niet. Je volgt gewoon je eigen vakkenpakket.

Ik heb een extra vak gekozen in de bovenbouw, past dat dan in het rooster?

We proberen natuurlijk om de extra vakken in te roosteren, maar als dat niet lukt in je vaste rooster, dan kun je via de flexuren toch je extra vak volgen.

Toetsen

De lessen worden korter, krijgen we dan ook minder tijd voor de toets?

We hebben lessen van 40 minuten en blokuren van 80 minuten dus er is voldoende ruimte voor kortere en langere toetsen. Voor de bovenbouw verandert er eigenlijk niet zoveel: de toetsweken blijven gewoon bestaan.

Ik heb recht op tijdverlenging. Hoe krijg ik extra tijd voor toetsen als de les maar 40 minuten duurt?

Dat blijft natuurlijk gewoon mogelijk. Net als nu houd je recht op tijdverlenging.

Kunnen er toetsen worden afgenomen in de flexles?

Nee, toetsen worden in de vaste lessen afgenomen.

Vragen van ouders

Waarom is dit concept bedacht en wat is het doel ervan?

Dit concept is ontstaan uit onze visie op onderwijs: Vertrouwen, Aandacht, Ruimte. Als school geloven wij erin dat autonomie van de leerling over het rooster motiverend werkt, het plezier en vertrouwen vergroot en het eigenaarschap van leerlingen bevordert. De leerling komt meer tot zijn/haar recht in het leerproces en krijgt hier meer de regie over.

Hoe kan ik mijn kind helpen bij het maken van de keuzes voor de flexlessen?

We krijgen een nieuw systeem dat Magister vervangt: SOMtoday. Ouders kunnen, net als in Magister, hierin gewoon meekijken. Bij iedere flexles staat duidelijk aangegeven wat de inhoud van de les is. Op die manier kunt u uw kind helpen met het maken van de goede keuzes.

Lessen van 40 minuten? Komt er dan niet teveel versnippering?

Nee, want we gaan werken met lessen van 40 minuten én met blokuren van 80 minuten (2 x 40), waar dat wenselijk is. Daarnaast geloven we dat leerlingen zijn gebaat bij structuur. Dit zit ook verwerkt in het rooster. Er zijn bijvoorbeeld vaste momenten voor mentortijd, pauzes (onderbouw / bovenbouw), vaklessen, flexlessen, etc.

Is de leerling wel in staat om een goede pedagogische band op te bouwen met zijn vaste docenten door de flexuren?

Zeker, daarin verwachten we geen verschil met de huidige situatie. De vaste lessen (2 x 40 minuten in de week) worden gewoon gegeven door een vaste docent, waarmee de leerling een band op kan opbouwen. Vaak zal de flexles door dezelfde docent worden verzorgd, maar heeft de leerling hierin juist een keuze als er meerdere flexlessen zijn voor dat vak. Voor de begeleiding door de mentor is nu zelfs meer ruimte in het rooster vrijgemaakt (iedere dag een half uur), omdat dit belangrijk is voor de coaching van de leerlingen.

Hoe weet ik of mijn kind zich voor voldoende flexlessen aanmeldt?

In SOMtoday kunt u zien hoe vaak uw kind zich aanmeldt. De mentor zal bij te weinig aanwezigheid vanzelfsprekend het gesprek met u en uw kind aangaan.

Mijn kind kan heel goed leren en kan goed zelfstandig werken. Moet hij dan toch naar de flexlessen?

De functie van de flexles is divers. Er zijn ook verbredende en verdiepende flexlessen; deze zijn juist bedoeld om leerlingen een extra uitdaging te geven.

Kan de inhoud van de flexlessen van één vak binnen een week verschillen?

Dit zal per vak verschillen, maar over het algemeen: ja, dat kan. Dit rooster biedt namelijk extra veel mogelijkheden om te variëren in lesvormen!

Blijft het aantal lesuren gelijk en is dit volgens de wettelijke norm?

Het onderwijsaanbod in dit rooster voldoet vanzelfsprekend aan de wettelijke normen. Een school moet een gemiddeld aantal lesuren per leerling aanbieden en we voldoen ruimschoots aan die norm.

Geldt het flexrooster voor alle scholen van CVO ’t Gooi?

Nee, iedere school binnen het CVO bepaalt zijn eigen visie op het onderwijs. Het flexrooster geldt alleen voor het Comenius College.

Hoe worden de extra onderwijsgelden die door de overheid zijn toegezegd om "achterstanden" weg te werken, ingezet in het flexrooster?

We kunnen de flexlessen juist heel goed inzetten om te versterken en achterstanden weg te werken.

Is er een verschil in het aanbod van flexuren tussen mavo, havo en vwo?

Voor alle sectoren gelden dezelfde richtlijnen. Vanzelfsprekend gaan we dat komend jaar goed evalueren. Het is niet uitgesloten dat er op termijn nog meer ingespeeld wordt op de verschillende typen leerlingen.

Hoe wordt de flexles in het curriculum van een vak gezet?

Dit zal per vak verschillend zijn, hieronder vind je een paar voorbeelden van hoe een flexles kan worden ingezet.
– verdieping in bepaalde (vakoverstijgende) onderwerpen (Bijvoorbeeld debat, Cambridge Engels, de ontwikkeling van een business class etc.)
– herhaling van de stof: verdere uitleg van de stof
– zelfstudie (onder begeleiding van een docent)
– lange-termijn achterstanden wegwerken (bijvoorbeeld lezen en rekenen in brugklas)
– oefenen van vak en studievaardigheden (bijvoorbeeld atlasgebruik of brongebruik)
– speciale projecten (bijvoorbeeld poëzie, literatuur)